سلام دوست عزیز
در صورت داشتن سرویس فعال برای دریافت پشتیبانی آنلاین ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید.
اگر می خواهید نحوه ی شرکت در رویداد یا برگزاری رویداد را بدانید از صفحات راهنما استفاده کنید.
همچنین می توانید پاسخ سوالات خود در زمینه خرید را از مرکز تماس ما به شماره 02157605500 دریافت نمایید.
نویسنده: سردبیر سایت
د | آگوست 29 2022
وقتی که موسسان یک شرکت می خواهند کسب و کاری را راه اندازی کنند، شاید از آخرین مسائلی که به آن فکر می کنند لوگو و هویت بصری استارت آپ شان است. اما وقتی که کسب و کار از حالت استارت آپ خارج شد و تبدیل به یک شرکت بزرگ شد، برند و مدیریت برند یکی از ارکان کلیدی موفقیت شرکت می شود و در نتیجه آن هویت بصری برند نیز جز مسائل استراتژیک قرار می گیرد. اسکای روم هم در این زمینه استثنا نیست و در وضعیتی قرار گرفته است که بایستی درباره هویت بصری خودش تصمیمات استراتژیکی می گرفت که به آن خواهیم پرداخت.
چگونه برند اسکای روم خلق شد
اسکای روم توسط برادران خواهانی که اهل نیشابور هستند، در سال 1392 تاسیس شده است. وقتی که این دو برادر این شرکت را راه اندازی کردند چشم اندازی با دو موضوع اصلی داشتند. موضوع اول چشم اندازشان این بود که شرکتی تاسیس کنند که ارزش هایی مانند بها دادن به سرمایه های انسانی، خلاقیت، چابک بودن و … در شرکت و در تمام ارکان آن جاری و ساری باشد و موضوع دوم هم این بود که محصولاتی را در صنعت تجارت الکترونیک ارائه کنند که واقعا بدیع و های تک باشند و فقط محصولات سنتی نباشند که الکترونیکی شده باشند.
در ابتدای مسیر، چند ایده محصول را پیگیری کردند و در نهایت از سال 1394 بر روی پلتفرم ارتباطات آنلاین تمرکز کردند. پس از همفکری هایی که انجام دادند، نام «اسکای روم» را برای این محصول انتخاب کردند. محصول اولیه اسکای روم اپلیکیشنی بود که باید بر روی سیستم های عامل نصب می شد، اما از سال 1395 محصول بر روی بستر وب ارائه شد و شبیه محصولی است که در حال حاضر اسکای روم در اختیار مشتریان قرار داده است.
رشد ارتباطات آنلاین در کرونا
در حالی که اسکای روم رشدی با شیب ملایم را تجربه می کرد، در اواخر سال 1398 کرونا آغاز شد. به دلیل بسته شدن بسیاری از مراکز پرجمعیت مانند ادارات، مدارس و دانشگاه ها، نیاز جدیدی با تقاضای زیاد برای ارتباط آنلاین ایجاد شد. به همین دلیل یکی از مهم ترین صنعت هایی که در زمان کرونا متحول شد و رشد زیادی کرد، ارتباطات آنلاین بود و این فرصت رشد برای اسکای روم ایجاد شد.
با اینکه محصولات رایگان خارجی زیادی وجود داشت، که مخاطبان ایرانی می توانستند انتخاب کنند اما 50 هزار سازمان دولتی، کسب وکار، دانشگاه، مدرسه، مدرس و آموزشگاه، اسکای روم را انتخاب کردند و اسکای روم در این دوره رشد صد برابری را تجربه کرد و تبدیل به پرمخاطب ترین پلتفرم ایرانی ارتباطات آنلاین شد.
اسکای روم، پر مخاطب ترین پلتفرم ایرانی ارتباطات
اسکای روم رکوردهای زیادی را در دوره کرونا به دست آورد، اما مهم ترین رکورد آن این است که 27 میلیون نفر تجربه استفاده از اسکای روم را به دست آوردند.
افرادی که ابتدا اسکای روم را تجربه کردند، دانشجویان بیش از 500 دانشگاه و دانش آموزان بیش از 8000 مدرسه بود به همراه اساتید و معلمانشان. اما بعد از آن آموزَشگاه ها، کسب وکارها و سازمان های دولتی نیز به مخاطبان اسکای روم اضافه شدند.
آیا اسکای روم باید هویت بصری خودش را به روز رسانی کند؟
با رشدی که برای اسکای روم اتفاق افتاد و از یک استارت آپ کوچک چند نفره تبدیل به شرکتی صد نفره شد، حالا باید سعی می کرد که قابلیت های خودش را توسعه دهد. اسکای روم سعی دارد همیشه به روز و حرفه ای باشد و به همین جهت نیاز به فرآیندهای برندینگ، هر روز بیشتر حس می شد. به همین جهت ابتدا دست به بازنگری در هویت برند و استراتژی برند خودش زد. اسکای روم در هویت برند خودش چهار تداعی اصلی حرفه ای بودن، صمیمی، قابل اتکا بودن و اصیل و ایرانی بودن را انتخاب کرد. پس از آن هویت کلامی خودش را تعریف کرد و آخرین رکنی که در بازنگری فرآیند برندینگ باید درباره آن تصمیم می گرفت، هویت بصری بود.
اسکای روم در ابتدا برای اینکه بتواند تصمیم درستی بگیرد، شریک استراتژیکی را برای این فعالیت انتخاب کرد که شرکت بین المللی دیزاین وند بود. شرکت وند پس از بررسی اولیه پیشنهاد داد که برای تصمیم گیری درباره تغییر لوگو پیمایشی را درباره آگاهی، شناخت با دلیل و یادآوری برند و همچنین اتاق برگزاری جلسه اسکای روم نسبت به رقبا اصلی انجام دهیم. نتیجه این پیمایش به اسکای روم نشان داد که هنوز نتوانسته است برند خودش را در نگاه مشتریان متمایز کند و به همین جهت تصمیم بر این شد که لوگو تغییر کند. حالا سئوال مهم این بود که لوگو جدید باید چه باشد.
انتخاب رویکرد تغییر نشان برند
برای انتخاب نشان برند سه رویکرد عمده وجود داشت که عبارت بودند از استفاده از نشانی که بر گرفته از نام برند باشد. مانند اپل که نشان سیب را انتخاب کرده است یا اینکه می توانست کاملا نامربوط باشد مانند آئودی که از چهار حلقه استفاده می کند و رویکرد سوم این بود که به صورت لوگو تایپ عمل کنیم؛ مانند شرکت سونی. پس از بررسی های فراوان اسکای روم رویکرد استفاده از المان بر گرفته از اسم برند را انتخاب کرد. برند اسکای روم از دو کلمه آسمان و اتاق تشکیل شده است اما امکان ارائه المانی از اتاق سخت است و به همین دلیل بر روی آسمان تمرکز کردیم. پس از بررسی المان های مختلف به این نتیجه رسیدم که نزدیکترین المان به آسمان که قسمت اصلی اسم برند اسکای روم است، ابر می باشد. به همین جهت ابر را به عنوان المان اصلی لوگو خودمان برگزیدم. حالا سئوال این بود که این ابر را با چه رویکردی طراحی کنیم.
با چه رویکردی این نشان طراحی شد؟
همانطور که قبلا بیان شد مهم ترین تداعی های برند اسکای روم ایرانی بودن و اصیل بودن به همراه حرفه ای بودن است که باید در طراحی نشان جدید برند مد نظر قرار داده می شد. اما نکته بسیار مهم این بود به دلیل اینکه تا به حال شرکت های زیادی از نشان ابر برای لوگو خودشان استفاده کرده بودند، نباید شبیه لوگو های فعلی می شد و این چالش بزرگی در برابر تیم طراحی بود.
هویت ایرانی و اصیل بودن مورد توجه تیم طراحی قرار گرفت و به بررسی گنجینه هنری ایران پرداختند و از میان مینیاتورهای ایرانی طرح اولیه ابر استخراخ شد و پس از اتودهای متعدد طرح فعلی انتخاب شد.
این نشان در برگیرنده تداعی های اصلی برند اسکای روم است و همین طور به خوبی شعار اسکای روم را توضیح می دهد؛ «دور اما نزدیک». شعار اسکای روم بدین معنی است که انسان هایی را که از هم دور هستند را به هم نزدیک می کنیم. همیشه ابرها در آسمان هم به ما نزدیک به نظر می رسد و هم دور و این پارادوکسی زیبا و جذاب است که اسکای روم از آن استفاده کرده است.
بر اساس این هویت برند بصری جدید ما همه اجزا محصول اسکای روم را به تدریج اصلاح می کنیم و در گام اول درباره سایت و اتاق این کار را انجام دادیم. امیدواریم که گامی در جهت رضایت مشتریان خودمان برداشته باشیم.
آخرین موضوع هم اینکه خبرهای خوش دیگری هم در راه است.