از من بپرس

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن سرویس فعال برای دریافت پشتیبانی آنلاین ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید.
اگر می خواهید نحوه ی شرکت در رویداد یا برگزاری رویداد را بدانید از  صفحات راهنما استفاده کنید.
همچنین می توانید پاسخ سوالات خود در زمینه خرید را از مرکز تماس ما به شماره 02157605500 دریافت نمایید.

پخش مستقیم فایل و بررسی کیفیت اتصال در نسخه 12 اسکای‌روم
پخش مستقیم فایل

نویسنده: سردبیر سایت

دوشنبه | 31 مرداد 1401

پخش مستقیم فایل

پخش مستقیم در مدیریت فایلهای داخل اتاق
پخش مستقیم فایل و بررسی کیفیت اتصال در نسخه ۱۲ اسکای‌روم

نسخه ۱۲ اسکای‌روم منتشر شد

از اینکه دوازدهمین نگارش اسکای‌روم رو منتشر می‌کنیم بسیار خوشحالیم. در این بروزرسانی دو امکان جدید و جذاب به امکانات پلتفرم افزوده شده که در ادامه به شرح اونها می‌پردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

پخش مستقیم کلیپ‌های صوتی و تصویری از روی دستگاه کاربر

از اینکه دوازدهمین نگارش اسکای‌روم رو منتشر می‌کنیم بسیار خوشحالیم. در این بروزرسانی دو امکان جدید و جذاب به امکانات پلتفرم افزوده شده که در ادامه به شرح اونها می‌پردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

پخش مستقیم کلیپ‌های صوتی و تصویری از روی دستگاه کاربر

پخش مستقیم در مدیریت فایلهای داخل اتاق

خبر خوب برای کاربرانی که نیاز به پخش فایلهایی صوتی و تصویری در حین رویدادشون دارن این که از این به بعد می‌تونید بدون نیاز به آپلود فایل‌ها در اتاق، اونها رو به صورت مستقیم و از روی حافظه دستگاه خودتون پخش کنید. البته آپلود و پخش فایل‌ها به شیوه گذشته همچنان امکان‌پذیره اما همون‌طور که می‌دونید این روش با محدودیت‌هایی همراه هست. از مزایای پخش مستقیم فایل میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیازی به آپلود فایل نیست و پخش بلافاصله پس از انتخاب فایل شروع میشه.
  • محدودیتی در اندازه فایل وجود نداره و حتی میشه فایل‌های چند گیگابایتی رو هم به این شیوه پخش کرد.
  • جلو و عقب بردن کلیپ بدون تأخیر انجام میشه و شرکت‌کنندگان هم بلافاصله تغییرات رو دریافت می‌کنن.
  • کلیپ پخش شده، با استفاده از پلاگین‌ها و یا تکنیک‌های نرم‌افزاری قابل دانلود توسط شرکت‌کنندگان نخواهد بود!

در پخش مستقیم فایل باید نکات زیر رو مد نظر قرار بدید:

  • برای اینکه کاربر بتونه یک ویدیو با رزولوشن و کیفیت بالا رو پخش کنه باید پهنای باند آپلود مناسبی داشته باشه.
  • اگر به هر دلیل کاربری که اقدام به پخش مستقیم فایل کرده از اتاق خارج بشه و یا ارتباطش با سرور قطع بشه، پخش کلیپ هم متوقف میشه.
  • همانند روش آپلود فایل، در روش پخش مستقیم هم تنها می‌تونید فرمت‌های صوتی و تصویری که توسط مرورگر پشتیبانی شده رو پخش کنید.
  • در حال حاضر فقط مرورگر کروم از قابلیت پخش مستقیم پشتیبانی می‌کنه.

بررسی کیفیت اتصال کاربر با استفاده از یک ابزار پیشرفته

یکی از چالش های رایج در برگزاری رویدادهای آنلاین، وجود اختلال در اینترنت ارایه‌دهنده و یا برخی شرکت‌کنندگان هست که منجر به افت کیفیت رویداد و حتی برخی اوقات مانع از حضور فرد در رویداد میشه. در این‌گونه موارد وجود ابزاری برای شناسایی مشکل ضروری هست. پیش‌تر در منوی اصلی برنامه ابزاری رو برای بررسی «وضعیت اتصال» در نظر گرفته بودیم که اطلاعات مختصری همچون سرعت آپلود و دانلود، ترافیک مصرفی و پینگ سرور رو به کاربر نشون می‌داد. در نسخه پیش رو اطلاعات مفیدی رو به این بخش اضافه کردیم که در ادامه به شرح اون‌ها می پردازیم.


وضعیت اتصال

 

کیفیت اتصال: امتیازی هست که به لحاظ کیفی به اتصال کاربر به سرور داده میشه و متشکل از دو عدد هست یکی برای آپلود و دیگری برای دانلود. هر کدوم از این امتیازها می‌تونه بین ۰ تا ۱۰ متغیر باشه که عدد ۱۰ به معنی عدم وجود اختلال هست و هر چه این امتیاز کمتر باشه مفهومش اینه که اتصال دارای اختلال بیشتری هست. حال ممکنه این سوال پیش بیاد که این امتیازها چطوری محاسبه میشن و از کجا بفهمیم مشکل از کجاست.

اگه روی دکمه اطلاعات بیشتر کلیک کنید، داده‌های تخصصی‌تری نمایش داده میشه. این داده‌ها ابزار مناسبی رو برای بررسی دقیق وضعیت اتصال در اختیار شما قرار میدن. دونستن این نکته ضروری هست که اطلاعات مربوط به وضعیت اتصال بر اساس استریم‌های ارسالی و دریافتی محاسبه میشه. در نتیجه اگه در حین رویداد هیچ استریم فعالی نداشته باشید، هیچ داده‌ای هم برای محاسبه و نمایش وجود نخواهد داشت و نمایش عدد صفر یا – بیانگر این موضوع هست. میکروفن، وبکم، اشتراک دسکتاپ و پخش مستقیم مدیا همگی استریم محسوب میشن اما ابزارهایی مثل چت، تخته، نمایش اسلاید و پخش مدیای آپلود شده هیچ کدوم از نوع استریم نیستن. ضمنا توجه داشته باشین که اطلاعات این بخش همگی به تفکیک ارسال و دریافت (آپلود و دانلود) نمایش داده میشن.

بررسی کیفیت اتصال

 

پروتکل: بیانگر نوع ارتباط با سرور هست و می‌تونه یکی از انواع TCP یا UDP باشه. برنامه ابتدا تلاش می‌کنه که اتصال رو از نوع UDP برقرار کنه چون برای ارتباط زنده (Real-time) گزینه بهتری هست و کیفیت بهتری رو ارایه می‌کنه. اما در صورت ناموفق بودن، برای اتصال از نوع TCP تلاش می‌کنه. این می‌تونه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده بر روی شبکه کاربر باشه مثل وجود فایروال در شبکه‌های سازمانی، نصب فایروال بر روی سیستم عامل و یا استفاده از افزونه‌هایی که با هدف ایجاد امنیت بیشتر بر روی مرورگر نصب میشن. اگر برنامه نتونه به هیچ کدوم از این روش‌ها با سرور ارتباط برقرار کنه در این صورت هیچ داده‌ای هم تبادل نمیشه و کاربر خطای دریافت مدیا و یا ارسال مدیا رو دریافت خواهد کرد.

تأخیر: منظور از تأخیر یا Round Trip Time که به صورت مخفف RTT نوشته میشه مدت زمانی هست که ارسال یک بسته داده (Packet) به سرور و بازگشت اون طول می‌کشه. این عدد به میلی ثانیه بیان میشه و هر چه کمتر باشه به این معنی هست که داده‌ها با سرعت بیشتری تبادل میشن و در نتیجه کاربر کیفیت بهتری رو تجربه خواهد کرد. تأخیر در شرایط نرمال عددی بین ۱۰ تا ۵۰ هست. اگر این عدد بیشتر از ۳۰۰ باشه می‌تونه تأثیر نامطلوبی روی کیفیت ارسال و دریافت مدیا داشته باشه. از دلایلی که باعث افزایش این تأخیر میشه می‌تونیم به مواردی همچون فاصله زیاد بین کاربر و سرور، ضعیف بودن پهنای باند آپلود یا دانلود از سمت شرکت ارایه‌دهنده اینترنت، اشغال بودن پهنای‌باند اینترنت کاربر به هنگام دانلود فایل توسط خودش و یا سایرین که از اینترنت مشترک استفاده می‌کنن اشاره کنیم.

جیتر: این واژه معادل واژه لاتین Jitter و یک مفهوم شبکه‌ای هست که توضیح اون در این مطلب نمی‌گنجه. اما به طور خلاصه اینطور می‌تونیم بگیم که جیتر، میزان نوسان در تأخیر هست و به نوعی نشان‌دهنده میزان پایداری در اتصال شبکه شما. طبیعتا هر چه جیتر عدد کوچکتری باشه مدیای ارسالی و دریافتی از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود. در شرایط مطلوب جیتر باید کوچکتر از ۳۰ باشه. هر چقدر که جیتر بزرگتر از این عدد باشه به همون اندازه وجود لگ در صدا و تصویر افزایش پیدا می‌کنه. بزرگ بودن جیتر می‌تونه دلایل زیرساختی داشته باشه مثل عدم آنتن‌دهی مناسب در اتصال‌های از نوع بی‌سیم و یا اختلال در شبکه اینترنت و یا دلایل نرم‌افزاری مثل استفاده بیش از اندازه از پهنای باند اینترنت کاربر توسط نرم‌افزارهای دیگه و یا سایر کاربران شبکه.

پکت‌لاس: Packet Loss که برگردان اون به فارسی میشه «بسته ازدست‌رفته»، درصد از دست دادن بسته‌های داده رو نشون میده. داشتن پکت لاس نشان‌دهنده اختلال در شبکه یا اینترنت کاربر هست. به بیان دیگه داشتن تأخیر و یا جیتر بالا در شبکه می‌تونه منجر به بروز از دست دادن داده‌های تبادل شده بین کاربر و سرور بشه و این یعنی بروز لگ و افت کیفیت در صدا و تصویر ارسالی یا دریافتی. در شرایط مطلوب میزان پکت‌لاس نباید بیش‌تر از ۱ یا ۲ درصد باشه.

جالبه که بدونید کاربر اپراتور می‌تونه کیفیت اتصال هر یک از شرکت‌کنندگان رو به تفکیک بررسی کنه و در صورت وجود مشکل اون‌ها رو راهنمایی کنه! این کار از طریق کلیک بر روی منوی جلوی نام کاربر در لیست شرکت‌کنندگان و انتخاب گزینه وضعیت اتصال امکان‌پذیر هست.

سایر تغییرات اعمال شده در این نسخه:

  • بهبود عملکرد برنامه به هنگام قطع اتصال کاربر و تلاش برای ارتباط دوباره بدون نیاز به خروج از برنامه.
  • جلوگیری از ورود کاربر با نقش ارایه‌دهنده به رویداد هنگامی که گزینه «ابتدا اپراتور وارد شود» انتخاب شده باشه.
  • باز شدن تصویر وبکم در پنجره اصلی برنامه به جای ستون کناری هنگامی که محتوایی ارایه نشده باشه.
  • تغییر فونت برنامه
  • بهبودهای درون‌برنامه‌ای و رفع مشکلات گزارش شده

برای مشاهده تغییرات نسخه‌های پیشین به صفحه نسخه‌های منتشرشده اسکای‌روم تاکنون سر بزنید.

 

 

پخش کلیپ های صوتی و تصویری از روی دستگاه کاربر
پخش مستقیم بدون نیاز به اپلود فایل
عدم محدودیت در حجم فایل